Kivitelezési hibákra utaló problémák merültek fel az M30-as autópályánál. A kivitelező jótállás keretében fogja kijavítani a hibákat.
Részletes talajtani vizsgálatokkal tárták fel az M30 autópálya megsüllyedésének az okait, és komoly problémákat találtak. A helyreállítás utáni tartósan megfelelő műszaki megoldás kialakítása további 10-11 hónapot is igénybe vehet, a munkákat a kivitelezőnek a jótállási kötelezettsége keretében kell elvégeznie. Az M30 autópálya Miskolc-Tornyosnémeti közötti szakaszán a tervezési és kivitelezési munkát – a STRABAG Építő Kft. és a STRABAG AG alkotta – STR M30 Konzorcium végezte, a forgalomba helyezésre 2021. októberében került sor. Az autópályaszakasz üzemeltetője, az MKIF Zrt. változó nagyságú és intenzitású burkolatrepedéseket, süllyedéseket jelentett a jobb pályán, valamint a bal pályán a két belső sávban, amely miatt lezárást eredményező jótállási hibabejelentésre, majd 2024. február 17-én a Miskolc és Szikszó közötti szakasz teljes szélességében történő lezárására került sor.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium arra utasította a kivitelezőt, hogy tárja fel a hiba keletkezésének okát, adjon javaslatot a hiba helyreállítására és a műszakilag szükséges legrövidebb időn belül végezze azt el. A kivitelező az elmúlt időszakban részletes helyszíni (geodéziai, geoelektromos, nagymélységű talajfúrás, vízszintfigyelés) vizsgálatokkal, mérésekkel tárta fel a feltételezetten rétegvizek megjelenése okozta felszín alatti állapotot, illetve a tervezés során általa nem várt altalajmozgásokat. Ezek alapján megállapítható, hogy az érintett területen lévő altalaj felső részét 10-30 m vastag, mind helyszínrajzilag, mind a mélység tekintetében változékony telítettségű áthalmozott, mérsékelt nyírószilárdságú, összenyomható talajrétegek alkotják, amelyben a víz megjelenése és mozgása kiszámíthatatlan. Ez eredményezte, hogy a talajszerkezet instabillá vált.
A kivitelező javaslata szerint a töltést a jobb pálya alatt a teljes szakaszon és teljes magasságban, továbbá a bal pálya alatti szakaszon a károsodott mélységig, de legalább az úttükör szintje alatti 4 méteres vastagságig el kell bontani. A különböző mélységben megjelenő rétegvizek elvezetését a bal oldalon mélyszivárgó rendszerrel oldják meg, a süllyedést is okozó altalaj elmozdulásának megakadályozása érdekében pedig hét sorban elhelyezett, az alapkőzet mélységétől függően, mintegy 20-25 méter hosszúságú cölöpökből álló hézagos cölöpfal kialakítására tett javaslatot.
A javaslatra vonatkozó mérnöki, üzemeltetői, megrendelői állásfoglalás szeptemberben kiadásra kerül, a folyamatba az Építési és Közlekedési Minisztérium független szakértőként a BME Geotechnikai Tanszékének szakembereit is bevonta, annak érdekében, hogy a lehető legjobb műszaki megoldás szülessen a hiba elhárítására. A feltárt adatok alapján azonban a probléma jelentősebb, mint az sejthető volt, így a helyreállítás és a tartósan megfelelő műszaki megoldás kialakítása is hosszabb időt vesz igénybe: jelenleg mintegy 10-11 hónapos átfutási idő várható a teljes helyreállításig. A javítást a kivitelezőnek a jótállási kötelezettsége keretében kell biztosítania.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium utasításának megfelelően a Magyar Közút folyamatosan biztosítja az érintett gyorsforgalmi útszakasz elkerüléséhez szükséges közúti szakaszokon a forgalom folyamatos elvezetését.
Vasárnapi futás a fővárosban
Futóverseny miatt változik vasárnap a közlekedés Budán.
Vasárnapi futás a fővárosban
Futóverseny miatt változik vasárnap a közlekedés Budán.
Könnyebb jogsiszerzés fiataloknak
Ingyenes, középiskolai tananyagként tanulható a KRESZ.
Könnyebb jogsiszerzés fiataloknak
Ingyenes, középiskolai tananyagként tanulható a KRESZ.
Újra teljes vonalon jár a 2-es villamos
Helyreállt a közlekedési rend a főváros pesti oldalán is, hajnaltól újra a teljes vonalon járnak a 2-es, a 2B és a 23-as villamosok.
Újra teljes vonalon jár a 2-es villamos
Helyreállt a közlekedési rend a főváros pesti oldalán is, hajnaltól újra a teljes vonalon járnak a 2-es, a 2B és a 23-as villamosok.
Csütörtökön megnyitják a fővárosi rakpartokat
Budapesten csökken a Duna vízszintje, napról napra egyre több BKK-járat közlekedése áll helyre. Szerdától már teljes vonalon közlekedik a H5-ös HÉV, csütörtökön pedig feloldják a korlátozást a rakpartokon is.
Csütörtökön megnyitják a fővárosi rakpartokat
Budapesten csökken a Duna vízszintje, napról napra egyre több BKK-járat közlekedése áll helyre. Szerdától már teljes vonalon közlekedik a H5-ös HÉV, csütörtökön pedig feloldják a korlátozást a rakpartokon is.
Lassul az M0
Forgalomkorlátozásra kell számítani az M0 körgyűrű vecsési szakaszán.
Lassul az M0
Forgalomkorlátozásra kell számítani az M0 körgyűrű vecsési szakaszán.
Vidéki útfelújítási tervek
57 kilométernyi mellékutat újítanak fel a Dél-Dunántúlon.
Vidéki útfelújítási tervek
57 kilométernyi mellékutat újítanak fel a Dél-Dunántúlon.
16 ezer vadelütés történik évente
A vaddal való ütközésért csaknem minden esetben az autó vezetője a felelős.
16 ezer vadelütés történik évente
A vaddal való ütközésért csaknem minden esetben az autó vezetője a felelős.
Átlépte a százezret a „Biztonság Hete” látogatottsága
A mikromobilitás volt az idei fókusztéma a Biztonság Hete rendezvénysorozaton. A rendezvény zárónapját a Driving Camp-en tartották a hétvégén.
Átlépte a százezret a „Biztonság Hete” látogatottsága
A mikromobilitás volt az idei fókusztéma a Biztonság Hete rendezvénysorozaton. A rendezvény zárónapját a Driving Camp-en tartották a hétvégén.